Monday 13 May 2013

Muka Baharu Dari Sabah, Sarawak Di Jangka Isu Kekosongan Wakil Cina Dalam Kabinet

PM DS Mohd Najib Tun Razak.
KUALA LUMPUR, 14 Mei (Bernama) -- Muka baharu dari Sabah dan Sarawak disebut-sebut akan mengisi kekosongan wakil Cina dalam Kabinet berikutan pendirian MCA dan Gerakan tidak mahu menerima jawatan dalam kerajaan.

Keputusan dua parti terbesar kaum Cina Barisan Nasional (BN) itu adalah atas dasar 'menghormati keputusan pengundi' selepas kedua-dua parti itu mencapai prestasi buruk pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), 5 Mei lepas.

Antara nama yang disebut untuk dilantik sebagai menteri mewakili kaum tersebut ialah Timbalan Presiden Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) Datuk Seri Tiong King Sing.

Anggota Parlimen Bintulu berusia 52 tahun itu merupakan bekas pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BN).

Tiong, lulusan sarjana pentadbiran perniagaan dan sains politik dari Royal Ireland Institute of Business and Technology, merupakan seorang usahawan dalam pembangunan hartanah, pembinaan dan industri kayu sejak 20 tahun lepas.

Selain Tiong, dua anggota Parti Bersatu Sabah (PBS) iaitu Datin Linda Tsen Thau Lin, 57, anggota Parlimen Batu Sapi dan juga Datuk Mary Yap Kain Ching @ Mary Yap Ken Jin, 62, anggota Parlimen Tawau, turut dikaitkan sebagai calon Kabinet.

Linda Tsen merupakan Timbalan Ketua Wanita PBS dan mula bertanding pada pilihan raya kecil Batu Sapi pada 4 Nov 2010 berikutan kematian suaminya Datuk Edmund Chong Ket Wah dalam kemalangan jalan raya.

Mary Yap merupakan perunding kanan di Institut Aminuddin Baki dan merupakan panel penasihat kepada Menteri Pelajaran untuk sekolah kluster.

Selain itu, beberapa nama anggota Parlimen dari Umno turut dipertimbangkan dan antaranya Datuk Halimah Mohd Sadique, 51, anggota Parlimen Tenggara.

Beliau dikatakan akan mengisi jawatan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berikutan pengalamannya selama empat penggal sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Keluarga, Hal Ehwal Wanita dan Kesihatan Johor sejak 1995.

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin, 37, dan rakan seangkatannya Ketua Penerangan Pemuda Umno Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican, 41, turut disebut antara muka baharu yang akan menyertai Kabinet kali ini.'

Khairy, pengerusi Perbadanan Usahawan Nasional Bhd, merupakan anggota Parlimen Rembau untuk dua penggal dan Reezal Merican merupakan bekas setiausaha politik kepada bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Selain itu, tiga bekas menteri besar antara nama-nama disebut iaitu bekas menteri besar Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim, 62, bekas menteri besar Kedah Datuk Seri Mahdzir Khalid, 53, dan bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Idris Jusoh, 58.

Bekas anggota Kabinet yang dijangka kembali semula ialah Datuk Dr Jamaluddin Jarjis, 61, dan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya, 64.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Be ethical please

Sahih International

And let there be [arising] from you a nation inviting to [all that is] good, enjoining what is right and forbidding what is wrong, and those will be the successful.

Malay

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.

(Surat Ali-Imran 3:104)

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi "orang dalam" (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya.

Awaslah! Kamu ini adalah orang-orang (yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka (dan percayakan mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. kamu juga beriman kepada segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). Dan apabila mereka bertemu dengan kamu mereka berkata: "Kami beriman", tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah (kepada kamu), katakanlah (wahai Muhammad): "Matilah kamu dengan kemarahan kamu itu". Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada.

(Surat Ali Imran 3:118-119)

Tak Popular takpe