Thursday 13 September 2012

LAPORAN POLIS TERHADAP BLOG HINA TARIAN SUMAZAU

Bravoo dan tahniah kepada PBS yang membuat laporan polis mengenai PENGHINAAN BLOG SUARA PAKATAN RAKYAT terhadap TARIAN SUMAZAU.

HE CAN RUN BUT HE CANNOT HIDE... Satu sejarah malang bagi penyokong Pakatan Rakyat...

PAPARAN NEW SABAH TIMES 1 SEPTEMBER, 2012.

LAPORAN POLIS TERHADAP BLOG HINA TARIAN SUMAZAU 13th September, 2012

KOTA KINABALU: Parti Bersatu Sabah (PBS) membuat laporan polis mengenai sebuah artikel dalam blog Suara Pakatan Rakyat yang menghina tarian Sumazau.

Laporan polis mengenai artikel bertarikh 11 Sept, jam 12.05 petang itu yang dianggap sebagai menghina dan menghasut perasaan benci terhadap budaya masyarakat Kadazandusun Murut dikemukakan oleh Setiausaha Agung PBS Datuk Henrynus Amin, di Balai Polis Penampang, di sini, kelmarin.

Beliau berkata, pihaknya membuat laporan polis kerana artikel berkenaan boleh memudaratkan ketenteraman awam.

“PBS membuat laporan polis dan mendesak tindakan polis terhadap kenyataan berikut sesuai dengan mana-mana akta berkaitan dengan keselamatan dalam negeri dan ketenteraman awam,” katanya dalam satu kenyataan, di sini, kelmarin.

Henrynus berkata, tajuk artikel “Tarian Sumazau Untuk Golongan Rendah Akhlak” menghina seluruh masyarakat Kadazandusun Murut yang mempunyai rentak dan gaya tarian seumpama itu.

“Kenyataan dalam artikel itu seperti “Ia bukanlah tarian rakyat seperti mana yang kebanyakan dari kita semua faham” menghina kerana menyatakan tarian Sumazau sebagai bukan tarian rakyat tetapi tarian pemujaan,” katanya.

Beliau berkata, selain itu kenyataan seperti “Penulis akui, tak berapa faham tentang tarian, cantik ke tak cantik, sumbang ke tak sumbang. Tapi penulis tahu jenis dan gaya tarian itu tak berapa berkenaan di mata penulis, nampak bodoh saja mengepak-ngepak macam burung” adalah menghina kerana ianya menyatakan penari Sumazau nampak bodoh. Perkataan “bodoh” bercanggah dengan semangat Rukun Negara.

“Penulis yakin, bukan seorang, majoriti rakyat Malaysia sama seperti penulis, tidak berapa nak berminat dengan tarian yang berasal dari upacara memuja semangat padi ini. Soal rakyat Sabah sukakannya, itu masalah mereka. Kita di Semenanjung yang jauh lebih moden, bertamadun tak perlu mengikut mengepak-ngepak seperti itu” – kenyataan ini menghina oleh kerana ia menuduh masyarakat Kadazandusun Murut sebagai kurang moden, kurang bertamadun, kolot dan ketinggalan zaman.

“Penulis rasa tindakan Najib “mencemar duli” dengan menari tarian Sumazau yang ketinggalan zaman ini ada kaitan dengan cubaan meniru pendekatan sama yang pernah dilakukan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini, terutama dalam cuba menarik perhatian sokongan kaum India”—kenyataan ini sangat menghina masyarakat Kadazandusun Murut kerana ia menuduh bahawa menari Sumazau mencemar Duli, walaupun tidak sebut sepenuhnya,” katanya.

Henrynus berkata, kenyataan seperti “Berapa percent sangat mereka di Sabah? mengejek masyarakat Kadazandusun Murut sebagai minoriti dan tidak penting dalam politik Malaysia.

“Oleh itu PBS memohon polis menyiasat kenyataan blog ini seperti penulis blog dan mengambil tindakan wajar kerana menghina dan menyinggung perasaan masyarakat Kadazandusun Murut di Sabah yang dituduh sebagai bodoh, tidak bermoral, kebelakang, kurang bertamadun, terlalu kecil dan tidak layak dihormati,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Be ethical please

Sahih International

And let there be [arising] from you a nation inviting to [all that is] good, enjoining what is right and forbidding what is wrong, and those will be the successful.

Malay

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.

(Surat Ali-Imran 3:104)

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi "orang dalam" (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya.

Awaslah! Kamu ini adalah orang-orang (yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka (dan percayakan mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. kamu juga beriman kepada segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). Dan apabila mereka bertemu dengan kamu mereka berkata: "Kami beriman", tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah (kepada kamu), katakanlah (wahai Muhammad): "Matilah kamu dengan kemarahan kamu itu". Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada.

(Surat Ali Imran 3:118-119)

Tak Popular takpe